אוטיסטים רבים מתקשים עם קודים וסימנים מוסכמים, וזו אחת הסיבות המרכזיות לקושי בתקשורת חברתית.
קודים מוסכמים הם סימנים, מחוות, מילים או כללים שלא נאמרים במפורש, אבל כולנו מבינים אותם כי גדלנו בתרבות מסוימת. לדוגמה:
- כשמישהו מציץ בשעון שוב ושוב הוא מראה שהוא ממהר.
- כששואלים "מה נשמע" לא באמת מחכים לתשובה מפורטת, זה פשוט נימוס.
- כשמישהו קורץ זה רמז ולא סתם תנועה של העין.
היכולת להבין את הדברים האלה דורשת עיבוד חברתי מורכב, קריאה בין השורות, ניתוח סיטואציות והבנה של 'מה מצופה ממני עכשיו'. למה זה קשה לאוטיסטים?
- חשיבה קונקרטית- הרבה אוטיסטים מבינים דברים כפשוטם. אם כתוב "נא לא לגעת", הם לא יגעו. אבל אם מישהו אומר "תעשה מה שאתה רוצה", הם עלולים לחשוב שזה באמת מותר, גם אם הסאב טקסט הוא הפוך.
הם לא תמיד קולטים את הרמזים, האירוניה או המשמעות הסמויה. אני סבורה (פרשנות אישית) שהניואנסים הללו נחווים כמיותרים וטרחניים עבור אוטיסטים שמעדיפים כנות, ישירות והפניית האנרגיה התקשורתית לצורך שימוש ולא לצורך גינונים. - עיבוד חברתי שונה- אוטיסטים עיבדו פחות (או באופן אחר) את "הקוד החברתי".אותו ידע לא מדובר שלומדים בד"כ בילדות רק מתוך צפייה והתנסות. הם זקוקים שלדברים יוסברו להם במפורש.
- קושי בקריאת הבעות גוף ופנים- הרבה מהמסרים החברתיים עוברים דרך שפת גוף, הבעות פנים, טון דיבור. לאוטיסטים קשה יותר לזהות את הסימנים האלה או לפרש אותם נכון.
- פער בין הבנה לבין הבעה- יש אוטיסטים שכן מבינים סאבטקסט, אבל מתקשים להחזיר תגובה "מותאמת", לכן אחרים מניחים שהם לא הבינו. הפער הזה יוצר בלבול נוסף.
מה זה אומר בפועל? אם אדם אוטיסט לא מבין את הקודים שמפעילים את העולם החברתי, הוא עלול:
- להחמיץ הזדמנויות לקשר.
- להתפרש כ"חצוף", "שונה/מוזר", או "לא מחובר".
- להרגיש שהוא לא מצליח להשתלב, למרות שיתכן והוא משתדל מאוד.
איך אפשר לעזור?
- כלל ראשון! ללמוד את הקודים החברתיים לא אומר להמיר עצמינו לזהות אחרים!
הבנה ולימוד הקודים החברתיים הרווחים הם כלי עבור אוטיסטים. הם בוחרים את אופן, זמן, תדירות השימוש בו. הכלי מאפשר להם להשתלב בחרה שהם רוצים להיות חלק ממנה, להבין את המניעים מאחורי התנהגויות חברתיות שנתפסות לרוב כמיותרות עבור אוטיסטים. ממש כשם שניקח קורס בסינית לפני רילוקיישן לסין, לא הופך אותנו לסינים אלא למסוגלים לתקשר עם סינים בחברה סינית.
- להפוך את הלא מדוברים למפורשים- להסביר במילים פשוטות מה מצופה, מה מקובל ומה לא.
- לעבוד על מיומנויות תקשורת דרך תיווך, הדגמה וחזרות.
- ללמד לבקש את הצרכים מהסביבה.
- לכבד את הדרך שלהם להבין את העולם ולבנות גשרים. זה דו כיווני, אי אפשר שרק נצפה מהם ללמוד ולעשות מאמץ להשתלב או 'להיות כמו כולם'. עלינו ללמוד, להעמיק ולעשות אנחנו את הדרך אליו.
בדיוק מתוך ההבנה הזו, שחלק מהאוטיסטים לא תמיד מצליחים להבין ולפענח קודים חברתיים, רמזים, מחוות או כוונות מוסוות, נולדו הקבוצות החברתיות שאני מנחה.
בכל מפגש, אנחנו מתרגלים יחד איך לפרש סיטואציות חברתיות, איך להגיב להן בצורה מותאמת, איך ליצור קשר ולחוות הצלחה בתוך אינטראקציה. הכי חשוב זה ללמוד איך אנחנו מתקשרים עצמינו החוצה באופן שיטיב איתנו. כל זה נעשה במרחב בטוח, תומך ובקבוצות קטנות, שמאפשרות לילד ללמוד, להתאמן ולהרגיש שייך.
כי קודים חברתיים לא חייבים להישאר סוד. הם ניתנים ללמידה- ברגישות, בהדרגה, ובקצב האישי של כל ילד.
רוצים לדעת אם ואיזו קבוצה מתאימה לילד/ה שלכם?
השאירו פרטים ואחזור אליכם.